Anketa Erasmus projektu Kyberšikana je out, přátelství je in!
V současnosti, kdy děti musely trávit vlivem distančního vzdělávání více času u počítače a na internetu, proběhlo ve dnech od 28. 4. do 7. 5. 2021 na naší škole krátké online šetření mezi žáky 8. ročníků. Ankety, jež cílily svými otázkami z oblasti zkušeností s kyberšikanou, postupem řešení a prevence nejen na žáky, ale také na rodiče, byly připraveny v rámci Erasmus projektu s názvem Kyberšikana je out, přátelství je in! Touto činností tak aktivní členové dále plnili hlavní cíl projektu, kterým je šířit mezi žáky základních škol povědomí o tzv. kyberšikaně, jejímu nebezpečí a možných následcích. Do diskuze se snažili zapojit i širší veřejnost.
Otázky, které byly dětem i jejich rodičům předloženy, pramenily z již zmíněné online konference ze dne 17. 3., k níž se někteří připojili a v rámci anonymního chatu kladli své dotazy zkušeným odborníkům z oblasti psychologie, adiktologie, kybernetické společnosti. Přes 32 % dětí uvedlo, že se v komunikaci na sociálních sítích cítí svobodněji než v běžné komunikaci. Mezi nejčastěji označené sociální sítě a aplikace, které děti vlastní, se na prvních příčkách umístily Instagram, YouTube a TikTok, které jsou pro své uživatele lákavé zejména nepřeberným množstvím videí různého zaměření. Problémy s kyberšikanou již zažilo na vlastní kůži 25 % z nich. Asi 39 % z dotazovaných se domnívá, že důvodem, proč se děti se svými problémy nechtějí svěřit, může být skutečnost, že jejich chybné jednání na sociálních sítích bude rodiči potrestáno. Právě obavy z trestu, stud a pocit, že jsem poklesl v očích nejbližších, bývají nejčastější příčinou, proč dítě své trápení nechce přiznat. Pokud se ale svěří, spřízněnou duší, kterou by naši žáci požádali o radu, jsou jednoznačně právě rodiče, nejlepší kamarádi, dále také učitelé, případně by pomoc hledali u odborníků Linky bezpečí, E-Bezpečí. Přes padesát procent žáků je spíše spokojeno s preventivními programy našich preventistů. Při řešení kyberšikany by na případné útoky zpočátku nereagovali, pořizovali by si záznamy z chatu a vyhledali by odbornou pomoc. Šetření však odhalilo, že pouze 29 % z dotazovaných vědělo, co si mají představit pod pojmem digitální stopa.
Projekt Internetem bezpečně definuje digitální stopy jako různorodé záznamy o činnosti uživatele ve virtuální prostředí. Tato data bývají na internetu cenná a snadno zneužitelná, a proto je třeba se o to, co vypovídá o naší internetové aktivitě, bedlivě zajímat. Nejen z tohoto důvodu byli požádáni o šetření taktéž rodiče dotazovaných žáků. Převážná většina rodičů (87 %) si nebezpečí na internetu v současné době připomněla zejména díky celovečernímu dokumentárnímu filmu V síti. Největší obavy vnímají ze sociálních sítích Instagram, Facebook a TikTok, kde děti tráví většinu volného času. Pouze 9 % zúčastněných využilo konzultaci na toto téma s odborníkem. Všichni z dotazovaných uvádějí, že se o to, co právě jejich dítě sleduje, zajímají a 57 % rodičů si s dětmi pravidelně povídá o nástrahách kyberšikany a jejím řešení, ke kterému by většinou využili pomoc Policie ČR, Linku bezpečí či E–Bezpečí, Dítě v nouzi. I přes skutečnost, že se nyní děti vzdělávají většinu školního roku distančně, si 43 % rodičů spíše nemyslí, že by se tím mohlo zvyšovat riziko kyberšikany. Své odpovědi uzavírají poslední otázkou, která zní: „Jakou z rad byste svým dětem předali a předcházeli tím tak rizikům kyberšikany?“ V tomto případě byla rodičům nejsympatičtější rada, aby se děti nebály o svých problémech na internetu otevřeně mluvit, neboť vždy existuje osoba, která jim s řešením kyberšikany pomůže a podpoří je.
Tým Erasmus+ Kyberšikana je out, přátelství je in! společně s rodiči dále zdůrazňuje dětem potřebu mít stále na paměti, že se tento problém může týkat každého z nás, a proto je velice důležité vytvářet si láskyplné virtuální prostředí, dávat si pozor na naše internetové aktivity, co a kam sdílíme, posíláme (viz digitální stopa). Jedině za těchto podmínek nám bude internetové prostředí správně fungovat a v komunikaci se budeme cítit dobře.
Všem zúčastněným rodičům i žákům děkujeme za čas i chuť zvyšovat informovanost o kyberšikaně, budeme se těšit na spolupráci u dalších projektových aktivit.
Zuzana Hostašová